کد خبر: ۲۲۸۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
در گذشته پسرها که به سربازی می رفتند گلایه مند بودند که دوسال از عمر مفیدشان را باید در دوره سربازی سپری کنند و این باعث می شود که از زندگی عقب بمانند. به خاطر همین خیلی هایشان سعی می کردند با ادامه تحصیل دوره سربازی خود را به تعویق بیندازند.

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا؛  اما حالا چند سالی می شود که با ابلاغ طرح ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از سال ۹۶ مقرر گردید مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با مشارکت حداکثری نیروهای مسلح، دستگاه‌ها و نهادهای کشوری و خصوصی با شعار هر سرباز، یک مهارت، یک شغل اجراشود

هرسربازی هم که این دوره ها را طی کند می تواند از وام اشتغالزایی ۱۵۰ میلیون تومانی استفاده کند و برای بهره مندی از این وام و تسهیلات هم تا  ۵ سال بعد از اتمام دوره سربازی وقت دارد.

به گفته فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح از اوایل نیمه دوم سالجاری پرداخت وام به افراد دارای شرایط آغاز می شود : «امسال هم از سوی دولت ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این خصوص داریم. البته تلاش ما این است که از ظرفیت استان‌ها هم مانند سال گذشته استفاده کنیم تا این مبلغ افزایش پیدا کند. »

محمدجواد زاده‌کمند تاکید کرد: «برای سال ۱۴۰۲ نیز اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که به زودی روند ثبت درخواست و اعطای وام‌های آغاز خواهد شد.»

در طرح مهارت آموزی سربازان چه می گذرد؟

طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در ۳ مرحله پیش از خدمت، حین خدمت و پس از خدمت وظیفه عمومی، مشمولین را به طور رایگان یاری می دهد تا با شناسایی علایق، استعدادها و نیازهای جامعه و بازار کار شخص به یک اشتغال پویا و مؤثر دست یابد.

در مرحله پیش از خدمت سربازی، مشمول می تواند با فراگیری مهارت های تعیین شده (بیش از ۵۰۰ مهارت تخصصی) و دریافت گواهی‌نامه معتبر مهارتی، در سامانه Smaher ثبت نام کرده و با ثبت مشخصات خود از یکی از مشوق های پیش از خدمت سرباز ماهر استفاده کند. امکان انتخاب محل خدمت حتی الامکان در شهر محل سکونت و تا شعاع ۳۰۰ کیلومتر، امکان انتخاب سازمان خدمتی (ارتش، سپاه، فراجا و ودجا)، اعطای اولویت دریافت امریه برای دستگاه های غیر نظامی، توجیه غیبت سنواتی تا بازه زمانی ۳ ماه، تأخیر یا تعجیل در اعزام به خدمت سربازی، ورود افراد دارای مهارت های مورد نظر به خدمت در جایگاه مربی، پیش بینی هزینه کامل یا بخشی از هزینه های دوره مهارت آموزی برای متقاضیان، پرداخت هزینه های آموزش های مهارتی مربوط به ثبت نام هنرجویانی که در قالب قراردادهای برون سپاری شاخه کاردنش به مراکز دارای صلاحیت توسط وزارت آموزش و پرورش معرفی می شوند و تخفیف مالیاتی برای واحدهایی که در امر آموزش مهارت در بخش های خصوصی همکاری دارند از جمله این مشوقهاست.

حین خدمت هم آموزش ببینید

همچنین مشمولینی که مهارت کافی را در هر یک از رشته های تعیین شده داشته ولی موفق به کسب گواهی‌نامه مهارتی پیش از اعزام به خدمت سربازی نشده‌اند نیز می توانند به رایگان در دوران آموزشی در آزمون های ادواری طرح سرباز ماهر شرکت کرده و پس از کسب نمره قبولی، مدرک مهارتی خود را دریافت و از مشوق های طرح سرباز ماهر بهره‌مند شود. لازم به ذکر است که مزایای طرح مهارت آموزی فقط به بخش پیش از خدمت سربازی اختصاص نیافته و در حین و یا حتی پس از اتمام خدمت سربازی نیز می توان از مشوق های تعیین شده بهره‌مند شد.

سربازانی که حین خدمت این اموزشها را می بینند از مزایایی چون  امکان برگزاری آزمون ادواری برای مشمولین دارای مهارت و فاقد گواهی‌نامه به صورت رایگان، برگزاری کلاس‌های آموزشی در قالب آموزش کلاسیک و محیط واقعی کار به همراه اعطای مدرک معتبر فنی و حرفه ای به صورت رایگان، بکارگیری دانش آموختگان برتر فناور در شرکت های دانش بنیان به صورت سرباز مامور (امریه) در قالب سرباز فناور و در چهارچوب تفاهم‌نامه معاونت علمی ریاست جمهوری، استفاده از سربازان دارای مهارت های زمینه کشاورزی به عنوان مروج کشاورزی در قالب تفاهم نامه با وزارت جهاد کشاورزی و تعیین سهمیه، اعطای سهمیه به شرکت های دانش بنیان برای امر پژوهش، تحقیق، توسعه و انجام پروژه های دانش بنیان برابر با تفاهم نامه منعقده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بر اساس سهمیه مقرر، انجام پروژه‌های جایگزین خدمت برای داوطلبان حائز شرایط نخبگی بنیاد ملی نخبگان، استفاده از مزایای کارآموزی و کارورزی برای داوطلبان مهارت آموز در شرکت های دانش بنیان، بکارگیری دانش آموختگان برتر دانشگاهی در مراکز علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور در قالب سرباز علمی تفاهم نامه منعقده و بر اساس سهمیه مقرر، مرخصی تشویقی تا ۱ ماه، درجه تشویقی، بخشش اضافه خدمت سنواتی و انضباطی، ایجاد تسهیلات به منظور ادامه تحصیل در واحدهای آموزش از راه دور یا بزرگسالان جهت اخذ دیپلم ویژه سربازان دارای مهارت مطابق با ضوابط آموزش و پرورش، اجازه خروج از کشور به کارآفرینان وظیفه حین خدمت، اختصاص حق فنی برای افراد ماهر علاوه بر حقوق دریافتی، اعطای تشویق مالی به کسانی که دوره های مهارت آموزی را با موفقیت گذراندند و تشکیل استارت آپ ویژه سربازان وظیفه دارای مهارت در حین خدمت به جهت شناسایی استعدادهای برتر مهارت و حمایت مادی و معنوی در پذیرش ایده یا تبدیل به محصول با رعایت مسائل امنیتی و حفاظتی بهره مند شوند.

البته سربازان  ماهر بعد از خدمت هم به حال خود رها نمی شوند و تا ۳ سال رصد و هداست می شوند و با حمایت از سربازان ماهر کار آفرین تلاش می شود تا زمینه جذب و بکارگیری انها در واحدهای تولیدی و صنعتی و معدنی فراهم شود. همچنین این افراد در الوویت دریافت تسهیلات اشتغالزا قرار می گیرند و می توانند با بهره وری از این وام یک فرصت شغلی خوب برای خود دست و پا کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار